Saturday, May 19, 2012

Ragam Manusia

assalamualaikum

manusia nie macam2 ragamnye
ade yang okay ade yang ko..
macam diri kite jugak kan..
kite tak suke segelintir orang and ade jugak segelintir orang tak suka kite
nobody perfect :)
cume kekadang nie terkilan dgn ragam2 manusia nie
haiihhhh..
berdasarkan pengalaman aku bekerja kat hotel mahupun kedai makan biase
dah berhadapan dgn org yg mcm2 perangainye
ntahla..kekadang geram pun ade
bygkan kalau pagi2 jge egg counter utk 500pax guest
mesti kelam kabutkan
dah tu org berkomunikasi dgn care yg kite tak paham..
kalau dia tak puas hati dia letak je mknn kat situ
jenuh nak lyn perangai sorang2 tapi alhamdulilah
lagi byk yg baik dr yg buruknye.. kekadang rase seronok pun ade
contohnye mase 1 pagi tu aku tgh jge egg counter pas2 pemandu pelancong tu bole tegur
'adik nie mesti trainee dr uitm kan?'
haaiihh pelik jgk acane de tau..then de ckpla, tgk care awk kerja pun saya dh bole tau :)
then lagi mse tgh bakar sate time hightea
ade 1 family tu dtg ramai2
ade atuk nenek mkcik kakak adik..sume la..kire complete la
pas2 atuk tu jln g kt kaunter satay, well korang tau la panas nye mcm mne duk situ kan
then smbil tgu satay dia tu dia sembang2la dgn aku belaja mne tu la nie la
then bile satay dh siap de pun pergila..
ckp terima kasih lagi tlg bakar sataty utk dorg makan..
pas2 aku taktau la ape de cite kat anak cucu dia..
then 1 meja anak beranak tu pandang aku sambil tersenyum tgen tgk atuk tu angkat tangan sambil tersenyum kat aku
hewhew..taktaula ape dia cite..
then ade jugak guest kalau pagi2 dah spoilkan mood aku
contohnye dia mintak omelette, then bile aku bg omelette dia ckp saya bukan nk yg nie saya nak telur goreng mata kerbau! so what? then ckp jela terang2 kalau awak2 tu taktau istilah yg awak2 guna tu..
nak over easy tapi bile aku bg over easy ckp nk yg mcm telur dadar tu..haiihh sabar jela
then time kerja kt kedai makan pulak..biasela time2 tgahari sure busy gile
tak cukup pekrja, nk lyn ragam org sorang2
kekadang siap kene sindir pun ade
sabar jela
kekadang ade yg terpekik terlolong pangil amik order
suare tu mcm..haiihh tak taula
rasenye kan kalau tak pandai pun takpe kot tapi kalau takde budi bahase tu lagi teruk rasenye..
kekadang sampai aku mengadu..
tapi orang kate..takpee sabar je, bukak kedai nie mcm2 karenah org, ade yg okay ade yg tak okay..
ibarat masuk telinga kanan keluar telinga kiri..
angap je ape yg dia buat mcm lawak jenake
so... memang kekadang dah takde mood nak lyn..
tapi tak sume cam tu..ramai jugak yg okay
lyn org cm tu kekadang just pekak kan telinge
kalau ikutkan memang dah sentapla..
kesimpulannye kite kene beradapla dgn org
tak kisahla sape tua sape muda
kalau yg tua pun dah tak betul mcm mane nk jadi contoh pade yg mude..
tu jela syarahan aku hari nie
bye :)

No comments:

Post a Comment